Prodat nemovitost není jen tak. Většina prodávajících má představu, že stačí vytvořit inzerát a čekat, ovšem s takovým přístupem se nikdy nedočkají. Ptáte se proč? Většinou proto, že už samotný inzerát je podobný tisícovkám dalších. Ukážeme vám, jak správně vytvořit inzerát tak, aby zaujmul potenciální kupce a prodal vaši nemovitost co nejrychleji.
S každým dalším dnem od zveřejnění klesá šance, že nemovitost někdo koupí. Potenciální kupci totiž považují dlouho visící inzeráty za nedůvěryhodné a rizikové, s nějakou skrytou vadou. Správně vytvořený inzerát může prodej urychlit a také maximalizovat cenu až na samou hranici prodejnosti.
Co je tím detailem, který vás zaujme a strhne vaši pozornost k jednomu konkrétnímu inzerátu? Správě, je to kvalitní fotografie prezentující jedinečnost. Inzerát není jen o tom, že dům nafotíte – mnohem více záleží na způsobu nafocení. Právě fotografie většinou rozhodnou, zda si váš inzerát vůbec někdo zobrazí. Poskytnou během pár vteřin první dojem, který nevylepšíte ani dokonalým popisem.
Pamatujte, že svou nemovitost chcete prodat, ne zdokumentovat váš osobní život. Poroto před fotografováním pořádně ukliďte a upravte nedostatky. Všechny malé předměty schovejte, zbytečně by na snímku působily rušivě. Schovejte nekvetoucí květiny, kabely, utěrky, časopisy, umyjte okna, schovejte oblečení z věšáků apod. Odstraňte vše, co může kazit záběr.
Než začněte fotit, zamyslete se, co bude kupce zajímat, zaměřte se na klady nemovitosti. Důležité je, aby potenciální kupec viděl všechny výhody nemovitosti. Využijte všech maličkostí, které mohou klienta okouzlit, může to být zajímavé architektonické řešení a stejně tak lokalita, designové schodiště nebo výhled. Nezapomínejte, že každá fotografie musí mít svou výpovědní hodnotu.
„Jestliže fotografie neukazuje nic nového nebo nepůsobí dobře, nezveřejňujte ji za každou cenu.“
Správná kompozice může pracovat s rozlohou místnosti, světlo dodá fotografii správný nádech, místnost opticky zvětší a „provzdušní“. Zamyslete se, z jakého úhlu budete místnosti fotografovat. Nejlepší je mířit z rohu do rohu a zabrat zajímavé části. Můžete také udělat 2 fotografie jedné místnosti, tím nic nezkazíte. Nikdy se nesnažte na jeden snímek „nacpat“ příliš mnoho. Pokud se vám zdá místnost nezajímavá, investujte do drobných dekorací.
Pokud vám přijde nemovitost nezajímavá, investujte do Home Stagingu. Tato služba je u nás relativně nová. Zjednodušeně řečeno jde o to, vybavit nebo přestavět interiéry tak, aby co nejvíce zaujmuly klienty. Jediným cílem je zvýšení atraktivity a vyvolání představy v kupujících, že právě váš dům je tím ideálním pro jejich život.
„Nespoléhejte na představivost klientů, ukažte jim, jak mohou bydlet.“
Většinou se toho docílí přemístěním nábytku v místnostech tak, aby byl prostor a jeho uspořádání atraktivní. Sladí se barevné schéma, místnost se opatří doplňky, nastaví se osvětlení, odstraní rušivé předměty a mnoho dalšího. Home Staging si můžete představit jako interiérový design, jen s tím rozdílem, že primárně pomáhá objekt prodat.
Nejde však jen o přemístění již vybaveného interiéru. Home Staging většinou nabízí i vybavení prázdných prostor – podle průzkumů se vybavené nemovitosti prodávají daleko lépe a rychleji, protože si klienti dokáží představit svůj vlastní život v nich. Cílem je takto atraktivní místnosti nafotit a tím vytvořit pocit jisté jedinečnosti. Dobré je nechat takové uspořádání až do samotných prohlídek klientů.
Nyní máte dokonale nafoceno, takže stačí vybrat obrázek, který je opravdu kvalitní a zaujme na první pohled. Právě ten bude úvodní fotografií vašeho inzerátu. U bytů to může být složitější, avšak pokud prodáváte dům, většinou platí, že na úvodní fotografii je celý dům včetně jeho okolí a situování.
Úvodní fotografie může být méně vypovídající, například prodáváte-li vilu, která je večer nasvícená, využijte právě takovou fotografii. Úkolem úvodní fotografie nemusí být představení objektu v celé své kráse, především musí strhnout pozornost od stovky jiných inzerátů právě na ten váš. Toho docílíte jedinečností a exkluzivitou.
Každý, kdo hledá nemovitost ke koupi, začne hledat na internetu. Rozhodně byste neměli inzeráty podcenit. Nejde však jen o to, zveřejnit nabídku. Musíte se rozhodnout, kam inzerát vložit. Inzertních serverů existuje několik, některé jsou spíše obecné a zdarma, jiné jsou specializované přímo na reality.
Pokud chcete inzerovat opravdu efektivně, potom inzerujte na specializovaných inzertních serverech. Protože potenciální kupci většinu míří právě na inzertní servery zaměřené přímo na reality. Další nespornou výhodou je množství filtrování obsahu. Ne každý bude procházet stovky inzerátů, ale vyfiltruje si jen takové nabídky, které ho skutečně zajímají.
„Inzerce na všeobecných inzertních serverech nemá příliš smysl. Zaměřte svou pozornost na inzerci realit. Můžete začít hned u nás ZDARMA.“
U specializovaných realitních serverů máte mnohem větší šanci, že právě váš inzerát osloví klienty, kteří mají skutečně zájem o vaši nemovitost.
Stálicí mezi takovými servery jsou například Black Reality, navíc umožňují vložení soukromého inzerátu zdarma. Ten není nijak časově omezený, jeho platnost je až do prodeje nemovitosti. Black Reality navštěvují tisíce kupců denně,
Inzerovat můžete také hromadně, do mnoha podobných inzertních portálů, avšak většinou tato služba bývá zpoplatněna. Mnohým realitním kancelářím, se mohou hodit software, které mají hromadný export, jako součást funkcionality. Mezi takovéto výkonné software patří například Poski REAL.
Další tipy na inzerci
Pamatujte, že profesionální inzerce je klíčem k úspěchu. Jedině tak můžete rychle a efektivně prodat svou nemovitost, aniž byste ji podhodnotili. Vaše inzerce je reklama jako každá jiná, a proto si dejte skutečně záležet. Dbejte na to, aby byl inzerát vidět a zaujmul – tedy byl jedinečný. Hlavním cílem je přimět klienta k osobní prohlídce.
Představit nemovitost tak, abyste kupce neunudili zbytečnými detaily a zároveň vystihli to podstatné, je možná nejtěžší část prodeje. Nemovitost sama o sobě klienty nepřiměje ji koupit – pokud se opravdu nejedná o výhodnou koupi nebo jedinečný objekt, kterých se na trhu mnoho nevyskytuje. Většinou se prodávají nemovitosti, které jsou totožné s desítkami dalších.
Přestože si říkáte, že dům znáte, protože v něm přece žijete, nenechte se zmýlit. Prezentace domu rozhodně není nic jednoduchého. Potřebujete klienta zaujmout a toho docílíte jedině svým příjemným a profesionálním vystupováním. Především musíte být vstřícní a komunikativní. Prodej domu je obchod jako každý jiný a bez obchodních dovedností se těžko obejdete.
„Při prohlídce buďte vstřícní, komunikujte, ale vyvarujte se emocím, buďte především obchodníkem.“
Důkladně si promyslete průběh prohlídky, co klientům řeknete, na co upozorníte, co je předností vaší nemovitosti a proč by pro něj měla být ta pravá? Pamatujte, že při prohlídce musí být v domě vždy uklizeno, nejlépe také uděláte, pokud budete v domě jen vy a kupec. Stejné je to s domácími mazlíčky, pokud máte psa nebo kočku, pošlete je se zbytkem rodiny na procházku.
Myslete na Home Staging. Odkliďte vše, co může rozptylovat pozornost, rozsviťte světla, odtáhněte žaluzie, postarejte se o to, aby dům příjemně voněl a byla v něm dobrá atmosféra.
Zásady profesionální prohlídky nemovitostí