Developeři nyní nacházejí nové zákazníky ve firmách, které potřebují byty pro své zaměstnance. Tato neobvyklá spolupráce mění pravidla hry na trhu s nemovitostmi a přináší nový impuls pro výstavbu. Jak tato spolupráce mění tradiční přístup k bydlení a jaké výhody přináší jak zaměstnavatelům, tak zaměstnancům?
Podle analýzy společnosti Home Portal, která se specializuje na rezidenční trh novostaveb, lze říci, že téměř polovinu nájemců v nových nájemních projektech tvoří firmy. Důvodem je rostoucí popularita nájemního bydlení jako zaměstnaneckého benefitu, což zvyšuje atraktivitu firem na trhu práce. S ohledem na výrazný pokles prodeje bytů, který je způsoben vysokými hypotečními úrokovými sazbami a celkovou inflací, je to také výhodné pro developery.
„Aktuálně jsme na všech projektech pronajali polovinu jednotek firemní klientele a druhou klasickým nájemcům. Pro developery představuje firemní klientela nižší riziko z pohledu neplacení nájmů, nebo případných řešení reklamací. Z pohledu firem dokážou developeři poskytnout i lepší službu – nové byty plně vybaví designovým nábytkem a funkčním zařízením. Díky tomu firemní nájemce získá prestižní benefit pro udržení si kvalitních zaměstnanců,“ dodává Jan Vitvera, obchodní ředitel společnosti Home Portal.
Velké i malé společnosti stále více nabízejí zaměstnanecké benefity ve formě nájemního bydlení, příspěvků na bydlení nebo třeba zvýhodněných úvěrů na koupi domu nebo bytu. Tento trend bude pravděpodobně v Česku dále růst z důvodu napjatého pracovního trhu a nedostatku bytů, jak odhaduje Hospodářská komora.
Například česká pobočky firmy Bosch využívá firemní bydlení jako zaměstnanecký benefit už několik let. Není však vlastníkem těchto bytů. Místo toho si je pronajímá od komerčních subjektů a pokrývá běžné náklady na nájem. Zaměstnancům pak tyto byty poskytuje buď zdarma, nebo s výhodnou slevou.
Firmy jako Škoda Auto nebo Agrofert zase nabízejí svým zaměstnancům spíše krátkodobé nebo střednědobé ubytování, které je vhodné zejména pro pracovníky ze zahraničí, případně absolventy, kteří nastupují po škole do své první práce a chtějí se osamostatnit. Podle mluvčího Agrofertu Pavla Heřmanského slouží tyto byty v režimu startovacích bytů na zpravidla dva roky, než se pracovník stabilizuje a najde si vlastní bydlení.
Projekt bytového komplexu s dvaatřiceti novými byty pro zaměstnance chystá také zbrojařská společnost STV Group. „Perspektivním zaměstnancům nabídneme moderní bydlení v lokalitě, která se nachází kousek od jejich pracoviště v Poličských strojírnách. Zahájení výstavby plánujeme na přelomu září a října, nyní tendrujeme hlavního dodavatele. Věřím, že stavební práce stihneme do prosince 2025 tak, aby se zkraje dalšího roku mohli nastěhovat první nájemci,“ řekl pro E15 Lukáš Hervert z vedení STV Group.
Výhodný pronájem firemních bytů nabízí svým zaměstnancům také IT společnost Poski.com, která vyvíjí úspěšný software Poski REAL pro realitní makléře a kanceláře. „Jako jeden z benefitů nabízíme našim zaměstnancům možnost firemního bydlení. Je pro nás velmi důležité, aby měl každý náš zaměstnanec možnost si ze seznamu poskytovaných benefitů vybrat to, co se mu líbí. Sledujeme, že reakce na benefit firemního bydlení je vždy velice pozitivní až překvapivá na straně kandidáta. Z lidského hlediska si myslím, že je velice příjemné mít tuto možnost benefitu a může to být jeden z důvodů, jak být jako být firma pro kandidáta atraktivnější v porovnání s konkurencí,“ dodává HR manažerka Poski.com Barbora Grimová.
Zvyšující se konkurenceschopnost na trhu práce dává firmám výzvu: jak zůstat atraktivní pro kvalifikované kandidáty a udržet si stávající zaměstnance. Nabízení výhodného nájemního bydlení zaměstnancům jako firemního benefitu, může zásadně zlepšit vnímání společnosti a posílit její pozici na trhu práce.