Homestaging je služba, jež má za cíl zatraktivnit byt či nemovitost za účelem rychlého a co nejvýhodnějšího prodeje. Na rozdíl od interiérového designéra pracuje home stagger pouze s tím, co byt momentálně nabízí. Jeho služby nejsou zdarma – nebudete však muset kupovat nový nábytek a získáte jistotu, že je váš byt pod dohledem opravdového profesionála.
Ať se rozhodnete využít homestaging, anebo si troufnete byt naaranžovat sami – rozhodně se vyhněte obvyklým chybám, jichž se lidé při prodeji nemovitosti dopouštějí.
V USA má tato služba dlouholetou tradici a dá se říct, že je součástí téměř každého realitního prodeje. Za posledních 10 let se homestaging dobře zabydlel i v Česku. Lidé si uvědomili, že velký podíl na úspěšném prodeji bytu má právě dojem, který si zájemce z prohlídky odnese. Málokdo chce navíc investovat vysoké sumy do nového nábytku či rekonstrukce. Home stagger dokáže i s malými prostředky proměnit domácnost ve funkční, prosvětlený, prostorný, atraktivní byt.
Stejně jako žena, která se umí učesat a nalíčit sama, ale přesto při významných příležitostech volí návštěvu ke kadeřníkovi, tak rovněž prodávající ušetří spoustu času a starostí, svěří-li byt do péče home staggera.
První schůzka, během níž vám vypracuje návrh změn a úprav, zabere obvykle 2 až 3 hodiny. Zůstává na vás, zda budete tyto změny realizovat vlastními silami, anebo je svěříte do rukou konzultanta samotného. Ten vám mimo jiné pomůže s profesionálním nafocením nemovitosti, zprostředkuje zapůjčení nábytku a dekorací nebo doporučí prověřené řemeslníky.
Profesionálové se shodnou, že nabízený byt má připomínat spíše hotelový pokoj než zabydlenou domácnost. Snažte se, aby místnosti zůstaly světlé, čisté, prostorné a funkční, s rovnoměrně ustaveným nábytkem a dekoracemi. Rozhodně platí, že lepší práci odvede několik drobných artefaktů než muzejní sbírka sošek z Afriky. Redukovat doporučujeme také počet kusů nábytku a předmětů vystavených na jeho policích.
Neuspořádaný interiér bez ladu a skladu k dobré náladě rozhodně nepřispívá. A pozitivní dojem si z prohlídky neodnese ani potenciální kupec.
Zaměřte se proto na to, aby byly nábytek, obrazy, knihy, rostliny a další interiérové prvky uspořádány harmonicky a působily dobře jako celek. Smiřte se s tím, že se s některými věcmi budete muset nadobro rozloučit – to k prodeji bytu zkrátka patří.
V jednoduchosti je síla – tímto heslem se řiďte i při volbě barev stěn a nábytku. Nikdy neprohloupíte, vsadíte-li na neutrální, tj. světlé barvy, nejlépe bílou. Čím více budete hýřit barvami, tím stoupá pravděpodobnost, že se netrefíte do vkusu zájemce. I v této oblasti se vyplatí následovat rady home staggera.
Pro úspěšný prodej bytu stačí někdy málo – obrovskou práci zastanou vonné svíčky a jiné interiérové vůně, které vylepší dojem z bytu. I zde můžete docílit zajímavé harmonie barev, vůní a světla.
Nebojte se vpustit do bytu více slunečního svitu nebo vyměňte staré, silné žárovky za modernější typy s měkkým, příjemným světlem.